Deși în anii ‘90 Craiova a pornit cu un avantaj față de celelalte mari orașe din România, în special la capitolul industrie, la 34 de ani distanță în care administrația locală a purtat aceeași culoare politică, orașul nostru a rămas în urmă față de orașe precum Cluj, Timișoara, Iași, Oradea, Brașov. Nu e de mirare faptul că cei mai mulți tineri aleg să plece către alte orașe sau alte țări după terminarea liceului sau a facultății. Oportunitățile de a dezvolta o carieră de succes în Craiova sunt extrem de limitate. Lipsa locurilor de muncă, în special a celor bine plătite și-a spus cuvântul. Conform datelor recensământului din anul 2020 a rezultat o medie de 3500 de oameni care părăsesc Craiova în fiecare an.
Cauzele acestui decalaj gravitează în jurul lipsei de încredere în capacitatea administrației locale de a asigura un mediu investițional obiectiv, constructiv și colaborativ de dezvoltare a afacerilor. Dimpotrivă, Craiova și județul Dolj s-au remarcat prin lipsa investițiilor în infrastructură, în special în cea de transport (drumuri de mare viteză, cale ferată, transport pe Dunăre) care să ne conecteze cu vestul Europei sau prin scandaluri de corupție și favorizarea clientelei de partid: primar condamnat pentru mită în Primărie, proiecte în care au fost atrase companii private, cum este cazul Lidl, dezvoltate ilegal pe terenuri aparținând unor politicieni locali, exceptarea de la regulile de urbanism pentru anumiți dezvoltatori imobiliari, etc. Acest peisaj decredibilizează orașul nostru și alungă marii investitori.
Pentru a ieși din această situație, administrația locală trebuie să devină obiectivă și să dovedească un interes real pentru susținerea antreprenorilor locali și în egală măsură pentru atragerea de noi investitori în orașul nostru.
Nevoile cele mai stridente ale antreprenorilor locali, în special ale celor aflați la început de drum în întâmpinarea cărora administrația locală poate veni fără eforturi bugetare însemnate sunt în principal legate de:
- reducerea birocrației – administrația locală poate facilita schimbul de date între instituții (inclusiv prin digitalizare) și poate optimiza procedurile de obținere a diverselor documente necesare conform legii;
- scheme locale de facilități fiscale corelate cu progresul companiilor beneficiare;
- spații puse la dispoziție pentru incubatoare unde startup-urile să poată beneficia de consultanță, îndrumare și suport gratuit;
- consiliere gratuită în vederea accesării programelor de finanțare cu fonduri europene; în acest sens administrația locală poate încheia parteneriate ADR SV Oltenia;
- programe de instruire a viitorilor antreprenori și de promovare a oportunităților pe care orașul și zona noastră le oferă;
Elementul cheie ce stă la baza deciziei de a investi sume importante într-un oraș este încrederea. Încrederea că administrația orașului are o viziune de dezvoltare asupra orașului și că depune eforturi semnificative ca acest lucru să se întâmple. Încrederea este incompatibilă cu nepotismul, corupția și favorizarea unor firme în detrimentul altora. Primul pas în direcția atragerii unor investiții importante în zonă este credibilizarea administrației locale prin transparență, obiectivitate și zero toleranță în fața unor acte de corupție în aparatul administrativ.
Investitorii rareori vin să ne bată la ușă și nu putem aștepta să pice din cer investitori. Administrația locală trebuie să fie proactivă în promovarea potențialului economic al orașului. Primăria trebuie să organizeze un departament specializat în promovarea oportunităților de afaceri care să facă o radiografie clară a forței de muncă, a mediului de afaceri local pe care să promoveze activ toate în toate mediile online sau offline.
Participarea la evenimente destinate oamenilor de afaceri dar și organizarea unor astfel de evenimente la Craiova sunt obligatorii. Nevoile potențialilor investitori trebuie identificate și adresate pentru a crește atractivitatea orașului. Deciziile privitoare la dezvoltarea infrastructurii locale trebuie să țină cont de nevoile reale ale potențialilor investitori și nu doar bifate superficial în speranța că poate vor aduce cândva beneficii orașului. Niciun primar al Craiovei din ultimii 34 de ani nu a întreprins demersuri susținute în această direcție iar acest lucru trebuie îndreptat. Craiova trebuie plasată pe harta investitorilor.
Parteneriatele cu organizații de profil (camere de comerț) și cu ambasadele altor țări pot crește nivelul de vizibilitate al orașului și oferă importante oportunități de promovare.
Atractivitatea orașului poate fi de asemenea crescută prin implicarea oamenilor de afaceri care au ales deja Craiova. În acest scop Primăria îi poate implica într-un consiliu consultativ al mediului de afaceri care să devină un spațiu de dezbatere și consultare pe marginea celor mai importante decizii cu impact asupra mediului de afaceri, credibilizând astfel administrația locală în fața potențialilor investitori.
Nu în ultimul rând, decizia de a investi într-un oraș este influențată și de calitatea vieții din orașul respectiv. Craiova trebuie să progreseze în ceea ce privește reducerea poluării, mobilitatea urbană, disponibilitatea și calitatea serviciilor publice, creșterea suprafețelor vezi, a spațiilor de recreere și agrement, a calității serviciilor în sănătate sau educație, progres ce are nu doar potențialul de a opri exodul forței de muncă din zona Olteniei, dar și potențialul de a atrage forță de muncă din alte zone, precum și noi investitori. Dezvoltarea unui mediu prietenos pentru vorbitorii de limbă engleză (ghiduri, indicatoare, consultanță în limba engleză pentru demersurile birocratice, cursuri de limba română, etc.) poate fi un argument în plus pentru a alege Craiova.
Dacă până în urmă cu câțiva ani forța de muncă ieftină era principalul atu al României pentru atragerea investitorilor, în prezent exigențele au crescut: e nevoie de forță de muncă specializată. Județul Dolj și regiunea Olteniei se confruntă cu o rată a șomajului peste media națională iar acest lucru poate fi o oportunitate pentru Craiova care trebuie să fie în măsură să atragă acești oameni să muncească în Craiova.
Un obstacol important ce trebuie depășit este adecvarea cifrelor de școlarizare atât în învățământul liceal și tehnologic cât și în cel universitar la realitățile și nevoile pieței muncii. Dacă în cazul învățământului preuniversitar Primăria are reprezentanți în consiliile de administrație care pot susține acest proces de adecvare la realitățile pieței locale a muncii, nu același lucru se întâmplă în cazul Universității din Craiova care are autonomie pentru astfel de decizii. Totuși Primăria Craiova trebuie să dialogheze constructiv cu reprezentanții Universității din Craiova și trebuie să încheie parteneriate prin care să ofere tinerilor absolvenți specializări corelate cu nevoile mediului de afaceri local.
Pe lângă adecvarea cifrelor de școlarizare la realitățile economice, Primăria poate oferi facilități pentru elevi și studenți care să-i încurajeze să aleagă Craiova: cazare la prețuri foarte mici sau chiar gratis sau burse. Pentru stimularea absolvenților să rămână în Craiova, autoritățile locale pot oferi pachete de beneficii (locuire, incubatoare de afaceri, spații de birouri coworking, reduceri de taxe, etc) pe perioade limitate pentru cei care se angajează sau pornesc o afacere în Craiova.
Primăria se poate implica activ în susținerea învățământului dual prin încheierea de parteneriate cu mediul de afaceri local. În cele mai multe dintre liceele craiovene se pune accent pe teorie și mai puțin pe practică. Pe lângă dotarea corespunzătoare a liceelor, învățământul dual oferă elevilor și studenților oportunitatea de a practica meseriile lor direct în mediul privat, în economia reală.
Potențialul Craiovei de a înființa platforme industriale importante este destul de limitat de lipsa unor suprafețe vaste de teren pe teritoriu orașului și de haosul urbanistic datorat lipsei de viziune în ceea ce privește dezvoltarea orașului pe termen lung. Totuși, o zonă metropolitană funcțională și nu una existentă doar pe hârtie cu zero activitate poate fi soluția salvatoare.
Craiova și comunele din jurul său pot prospera doar împreună iar colaborarea primarilor de comune cu primarul Craiovei este deosebit de importantă și poate fi benefică tuturor actorilor.