Acasa Despre REPER Misiunea Articole REPER DOLJ REPER Craiova Evenimente alegeri Europarlamentare și Locale Contact
vă prezintă

viziunea ”REPER pentru Craiova”

Ne dorim ca orașul nostru să se dezvolte pe bune. Decalajul economic între Craiova și celelalte mari orașe din România devine din ce în ce mai evident. Credem că o schimbare în administrația locală, prima dupa 34 de ani în care orașul a fost condus de oameni din aceeași gașcă, ar fi un semnal puternic pentru relansarea economică, dar și pentru a da încredere craiovenilor să rămână în orașul nostru și să contribuie la dezvoltarea comunității.



Deși în anii ‘90 Craiova a pornit cu un avantaj față de celelalte mari orașe din România, în special la capitolul industrie, la 34 de ani distanță în care administrația locală a purtat aceeași culoare politică, orașul nostru a rămas în urmă față de orașe precum Cluj, Timișoara, Iași, Oradea, Brașov. Nu e de mirare faptul că cei mai mulți tineri aleg să plece către alte orașe sau alte țări după terminarea liceului sau a facultății. Oportunitățile de a dezvolta o carieră de succes în Craiova sunt extrem de limitate. Lipsa locurilor de muncă, în special a celor bine plătite și-a spus cuvântul. Conform datelor recensământului din anul 2020 a rezultat o medie de 3500 de oameni care părăsesc Craiova în fiecare an.

Cauzele acestui decalaj gravitează în jurul lipsei de încredere în capacitatea administrației locale de a asigura un mediu investițional obiectiv, constructiv și colaborativ de dezvoltare a afacerilor. Dimpotrivă, Craiova și județul Dolj s-au remarcat prin lipsa investițiilor în infrastructură, în special în cea de transport (drumuri de mare viteză, cale ferată, transport pe Dunăre) care să ne conecteze cu vestul Europei sau prin scandaluri de corupție și favorizarea clientelei de partid: primar condamnat pentru mită în Primărie, proiecte în care au fost atrase companii private, cum este cazul Lidl, dezvoltate ilegal pe terenuri aparținând unor politicieni locali, exceptarea de la regulile de urbanism pentru anumiți dezvoltatori imobiliari, etc. Acest peisaj decredibilizează orașul nostru și alungă marii investitori.

Pentru a ieși din această situație, administrația locală trebuie să devină obiectivă și să dovedească un interes real pentru susținerea antreprenorilor locali și în egală măsură pentru atragerea de noi investitori în orașul nostru.

Nevoile cele mai stridente ale antreprenorilor locali, în special ale celor aflați la început de drum în întâmpinarea cărora administrația locală poate veni fără eforturi bugetare însemnate sunt în principal legate de:
  • reducerea birocrației – administrația locală poate facilita schimbul de date între instituții (inclusiv prin digitalizare) și poate optimiza procedurile de obținere a diverselor documente necesare conform legii;
  • scheme locale de facilități fiscale corelate cu progresul companiilor beneficiare;
  • spații puse la dispoziție pentru incubatoare unde startup-urile să poată beneficia de consultanță, îndrumare și suport gratuit;
  • consiliere gratuită în vederea accesării programelor de finanțare cu fonduri europene; în acest sens administrația locală poate încheia parteneriate ADR SV Oltenia;
  • programe de instruire a viitorilor antreprenori și de promovare a oportunităților pe care orașul și zona noastră le oferă;

Elementul cheie ce stă la baza deciziei de a investi sume importante într-un oraș este încrederea. Încrederea că administrația orașului are o viziune de dezvoltare asupra orașului și că depune eforturi semnificative ca acest lucru să se întâmple. Încrederea este incompatibilă cu nepotismul, corupția și favorizarea unor firme în detrimentul altora. Primul pas în direcția atragerii unor investiții importante în zonă este credibilizarea administrației locale prin transparență, obiectivitate și zero toleranță în fața unor acte de corupție în aparatul administrativ.

Investitorii rareori vin să ne bată la ușă și nu putem aștepta să pice din cer investitori. Administrația locală trebuie să fie proactivă în promovarea potențialului economic al orașului. Primăria trebuie să organizeze un departament specializat în promovarea oportunităților de afaceri care să facă o radiografie clară a forței de muncă, a mediului de afaceri local pe care să promoveze activ toate în toate mediile online sau offline.

Participarea la evenimente destinate oamenilor de afaceri dar și organizarea unor astfel de evenimente la Craiova sunt obligatorii. Nevoile potențialilor investitori trebuie identificate și adresate pentru a crește atractivitatea orașului. Deciziile privitoare la dezvoltarea infrastructurii locale trebuie să țină cont de nevoile reale ale potențialilor investitori și nu doar bifate superficial în speranța că poate vor aduce cândva beneficii orașului. Niciun primar al Craiovei din ultimii 34 de ani nu a întreprins demersuri susținute în această direcție iar acest lucru trebuie îndreptat. Craiova trebuie plasată pe harta investitorilor.

Parteneriatele cu organizații de profil (camere de comerț) și cu ambasadele altor țări pot crește nivelul de vizibilitate al orașului și oferă importante oportunități de promovare.

Atractivitatea orașului poate fi de asemenea crescută prin implicarea oamenilor de afaceri care au ales deja Craiova. În acest scop Primăria îi poate implica într-un consiliu consultativ al mediului de afaceri care să devină un spațiu de dezbatere și consultare pe marginea celor mai importante decizii cu impact asupra mediului de afaceri, credibilizând astfel administrația locală în fața potențialilor investitori.

Nu în ultimul rând, decizia de a investi într-un oraș este influențată și de calitatea vieții din orașul respectiv. Craiova trebuie să progreseze în ceea ce privește reducerea poluării, mobilitatea urbană, disponibilitatea și calitatea serviciilor publice, creșterea suprafețelor vezi, a spațiilor de recreere și agrement, a calității serviciilor în sănătate sau educație, progres ce are nu doar potențialul de a opri exodul forței de muncă din zona Olteniei, dar și potențialul de a atrage forță de muncă din alte zone, precum și noi investitori. Dezvoltarea unui mediu prietenos pentru vorbitorii de limbă engleză (ghiduri, indicatoare, consultanță în limba engleză pentru demersurile birocratice, cursuri de limba română, etc.) poate fi un argument în plus pentru a alege Craiova.

Dacă până în urmă cu câțiva ani forța de muncă ieftină era principalul atu al României pentru atragerea investitorilor, în prezent exigențele au crescut: e nevoie de forță de muncă specializată. Județul Dolj și regiunea Olteniei se confruntă cu o rată a șomajului peste media națională iar acest lucru poate fi o oportunitate pentru Craiova care trebuie să fie în măsură să atragă acești oameni să muncească în Craiova.

Un obstacol important ce trebuie depășit este adecvarea cifrelor de școlarizare atât în învățământul liceal și tehnologic cât și în cel universitar la realitățile și nevoile pieței muncii. Dacă în cazul învățământului preuniversitar Primăria are reprezentanți în consiliile de administrație care pot susține acest proces de adecvare la realitățile pieței locale a muncii, nu același lucru se întâmplă în cazul Universității din Craiova care are autonomie pentru astfel de decizii. Totuși Primăria Craiova trebuie să dialogheze constructiv cu reprezentanții Universității din Craiova și trebuie să încheie parteneriate prin care să ofere tinerilor absolvenți specializări corelate cu nevoile mediului de afaceri local.

Pe lângă adecvarea cifrelor de școlarizare la realitățile economice, Primăria poate oferi facilități pentru elevi și studenți care să-i încurajeze să aleagă Craiova: cazare la prețuri foarte mici sau chiar gratis sau burse. Pentru stimularea absolvenților să rămână în Craiova, autoritățile locale pot oferi pachete de beneficii (locuire, incubatoare de afaceri, spații de birouri coworking, reduceri de taxe, etc) pe perioade limitate pentru cei care se angajează sau pornesc o afacere în Craiova.

Primăria se poate implica activ în susținerea învățământului dual prin încheierea de parteneriate cu mediul de afaceri local. În cele mai multe dintre liceele craiovene se pune accent pe teorie și mai puțin pe practică. Pe lângă dotarea corespunzătoare a liceelor, învățământul dual oferă elevilor și studenților oportunitatea de a practica meseriile lor direct în mediul privat, în economia reală.

Potențialul Craiovei de a înființa platforme industriale importante este destul de limitat de lipsa unor suprafețe vaste de teren pe teritoriu orașului și de haosul urbanistic datorat lipsei de viziune în ceea ce privește dezvoltarea orașului pe termen lung. Totuși, o zonă metropolitană funcțională și nu una existentă doar pe hârtie cu zero activitate poate fi soluția salvatoare.

Craiova și comunele din jurul său pot prospera doar împreună iar colaborarea primarilor de comune cu primarul Craiovei este deosebit de importantă și poate fi benefică tuturor actorilor.

La începutul anului 2023, conform răspunsului pe care ni l-a transmis Primăria Craiova, 280 de străzi erau neasfaltate și 729 asfaltate. Cu alte cuvinte mai bine de un sfert dintre străzile Craiovei nu sunt asfaltate. Periferia orașului a rămas captivă în secolul trecut grație lipsei de interes a celor care au condus orașul 34 de ani care au preferat întotdeauna fântâni arteziene sau chiar “coridoare de arteziene” în defavoarea zonelor periferice.

Obiectivul nostru va fi acela de a asigura prioritar utilități și asfalt pe toate străzile Craiovei.

Decizia asupra proiectelor de infrastructură rutieră importante se va lua numai în urma consultării specialiștilor în domeniul urbanismului și nu din birou așa cum s-a înrădăcinat obiceiul în Primăria Craiova. Un exemplu emblematic al eșecului administrațiilor precedente îl reprezintă chiar cele două pasaje (subteran și suprateran) realizate în zona Universității din Craiova, pasaje care pornesc din cea mai aglomerată intersecție din oraș și niciunul nu o traversează. Pasajul subteran este un proiect care mai mult încurcă pentru că reduce posibilitățile de traversare a intersecției de la Universitate de pe bulevardul Carol către strada Arieș printr-un pasaj suprateran dată fiind diferența de nivel. Identificarea unei soluții prin consultarea specialiștilor este o prioritate pentru noi.

Proiectele de infrastructură pe care le susținem și care vor fi supuse consultării sunt:

  • Construirea unui coridor care să lege Bd. Decebal de strada Râului prin spatele zonei Veterani;
  • Axa Nord-Sud de care orașul are mare nevoie și care în mod natural ar porni de la Gara Craiova, ar traversa Bd. Carol I, zona centrală iar apoi Bd. Romanescu. Pentru a evita exproprieri de proporții într-o zonă centrală și aglomerată se pot analiza variante de sensuri unice pentru a putea asigura două benzi de circulație pe fiecare sens în zona centrală;
  • Renunțarea la studiul de fezabilitate și implicit la proiectul propus de actuala administrație pentru construirea unui pasaj în zona Gârlești. Pasajul este necesar însă amplasamentul său a fost ales cum nu se poate mai prost. Pasajul, în viziunea lor ar trece prin zona actualei bariere la nivel cu calea ferată, ar urca în zona blocurilor până la nivelul etajului 2 la aproximativ 3 metri distanță de balcoanele blocurilor și s-ar opri la semafor. Amplasamentul corect pe care îl susținem pentru realizarea acestui pasaj ar trebui să lege Aleea II Cantonului de Bd. Decebal prin traversarea căii ferate în zona de după benzinăria MOL unde există suficient spațiu pentru construirea rampelor de acces din și către Bd. Decebal, fără semafor. În această zonă nu există blocuri;
  • Construirea de pasaje rutiere la intrările în oraș unde se produc ambuteiaje la orele de vârf;
  • Autogara Sud prezintă o serie de inconveniente: este localizată într-o zonă construită și aglomerată, infrastructura este deficitară (lipsesc panourile de informare – program, rute; nu există scaune și spații acoperite de așteptare, etc), cele mai apropiate stații de transport public se află la aproximativ 240m pe Bd. Romanescu, nu dispune de o buna interconectare cu transportul regional și cel local. Autogara trebuie relocată și conectată cu transportul local și regional. O variantă de relocare ar putea fi strada Calafatului în zona aerodromului.

Proiectele de infrastructură edilitară pe care le considerăm prioritare sunt:

  • Extinderea rețelei de canalizare. Nu de puține ori, Craiova a fost inundată în urma unor ploi torențiale. Canalizarea orașului nu a ținut pasul cu dezvoltarea orașului și nici cu schimbările climatice;
  • Trebuie să începem evaluarea și modernizarea rețelei de termoficare înainte să ajungem în situația unor orașe precum Bucureștiul unde pierderile de agent termic sunt uriașe;
  • Pe străzile unde se execută lucrări de modernizare, cablurile aeriene trebuie mutate în subteran;

Interacțiunea cetățeanului cu aparatul administrativ trebuie să se transforme dintr-o experiență neplăcută, adesea umilitoare, într-una facilă și comodă. Digitalizarea nu se face la ghișeu cu pixul pe hârtie și nici reinventând roata. Propunem un audit asupra proceselor administrative, eliminarea pașilor birocratici inutili iar în urma acestui proces trebuie identificate soluții privind digitalizarea acestor procese;

Piețele din Craiova trebuie să devină un spațiu în care producătorii locali să aibă prioritate. In aceste sens propunem câteva direcții de acțiune:
  • Un audit al activității SC Piețe și Târguri este absolut necesar pentru a clarifica în ce măsură activitatea economică și administrativă este derulată obiectiv atât în raport cu comercianții cât și cu craiovenii;
  • Angajații SC Piețe și Târguri se vor deplasa pe teren și vor face controale la locul de producție periodic pentru a valida capacitatea acestora de producție a producătorilor cu care se încheie contracte;
  • Produsele comercializate în piețe vor fi testate în ceea ce privește pesticidele sau alte substanțe dăunătoare sănătății;
  • Piețele craiovene trebuie amenajate, igienizate și întreținute; în prezent par neglijate rupte dintr-un peisaj al anilor ‘90.


Poliția Locală este în prezent o instituție a cărei activitate nemulțumește inclusiv actualul primar. Craiovenii sunt nemulțumiți de activitatea acestei instituții care nu a reușit până acum să sporească gradul de siguranță pe străzile Craiovei. S-a remarcat prin nenumărate scandaluri. Polițiștii locali deseori primesc sarcini care exced fișa postului și sunt transformați în paznici pentru diverse obiective publice sau private. Managementul acestei instituții trebuie schimbat, polițiștii locali profesionalizați iar activitatea acestei instituții trebuie transparetizată și verificată temeinic;

Grădina Zoologică din Parcul Romanescu trebuie desființată iar animalele relocate în spații adecvate unde pot duce o viață normală. Animalele din Parcul Romanescu sunt chinuite în spații improprii pentru amuzamentul vizitatorilor. Acest lucru trebuie să înceteze;

Învățământul craiovean a ocupat un loc de frunte în ierarhia instituțiilor de învățământ din România. În ultimul deceniu putem constata cu ușurință declinul treptat al instituțiilor de învățământ din orașul nostru fie că vorbim de universitățile craiovene, de licee sau școli gimnaziale. Ne mândrim cu câteva licee și școli generale care în continuare se mențin printre cele mai bune din țară, dar care se transformă din ce în ce mai mult în pepiniere pentru universități din alte orașe din România sau din alte țări.

Universitatea din Craiova dar și Universitatea de Medicină și Farmacie au devenit instituții puternic politizate care nu mai oferă un nivel ridicat al actului educațional și care au devenit universități considerate “plan B” sau “plan C” pentru absolvenții liceelor craiovene. Nu mai vorbim de capacitatea de a atrage studenți din rândul absolvenților din regiunea Oltenia, majoritatea optând pentru orașe precum Cluj, București, sau Timișoara. În aceste condiții nu e de mirare că universitățile craiovene s-au îndreptat vertiginos spre partea inferioară a topurilor universităților din România; nu mai vorbim de cele internaționale. Cum autonomia universitară limitează posibilitatea celorlalte instituții, inclusiv administrația locală, să intervină în deciziile universităților, primăriile pot cel mult să stimuleze activitatea acestora prin încheierea de parteneriate pentru derularea unor proiecte punctuale.

Totuși, declinul universităților craiovene nu trebuie să împiedice autoritățile craiovene să se implice în dezvoltarea mediului universitar. Primăria Craiova poate avea un rol activ în atragerea unor extensii ale unor universități de prestigiu din țară sau din țările europene care să devină un pol de atracție pentru viitorii studenți din regiune și care să ridice standardul educațional în orașul nostru, element esențial pentru atragere de investitori sau pentru consolidarea antreprenoriatului local.

Nu doar universitățile sunt politizate ci și școlile sau Inspectoratul Școlar Județean. Ne-au fost semnalate nereguli în derularea concursurilor pentru ocuparea posturilor de directori. De asemenea directorii care au câștigat în mod onest concursurile sunt supuși unor presiuni politice care îi descurajează să ia măsurile pe care le consideră necesare sau sunt uneori nevoiți să se afilieze politic pentru a putea ajuta școala pe care o conduc.

Toate aceste lucruri trebuie să se schimbe. Ne propunem transparentizarea completă a concursurilor pentru ocuparea posturilor de directori și supravegherea acestora de către organizații ale societății civile.

Primăria Craiova deține și gestionează infrastructura școlară care în ciuda unor investiții punctuale prezintă în continuare probleme: clădiri cu risc seismic, lipsa avizelor de funcționare, spații insalubre, derularea unor lucrări de modernizare în paralel cu desfășurarea orelor de curs, mobilier vechi, lipsa materialelor sanitare și consumabile de bază în timp ce în continuare se colecteaza fondul clasei.

Siguranța în școlile craiovene lasă de dorit atât pentru elevi cât și pentru profesori. Paza sau sistemele de supraveghere lipsesc în majoritatea școlilor iar acest lucru trebuie să se schimbe.

Dezvoltarea programului "masă caldă" : Primăria Craiova a declinat organizarea programului “Cornul și laptele” finanțat din bani europeni în favoarea Consiliului Județean Dolj. În felul acesta Consiliul Județean poate derula licitații pe sume mai mari în interesul unora dar în niciun caz în interesul elevilor. Gestionarea acestui program de către Primăria Craiova, pe loturi mai mici, ar permite participarea mai multor producători locali și ar asigura produse proaspete și de calitate. Practic prin declinarea acestor atribuții, la licitații vor participa numai producătorii foarte mari, nu neapărat din regiune, care au capacitatea de a livra cantități foarte mari de produse. Pe lângă produsele alimentare, programul prevede și derularea de programe educaționale. Ori în acest sens. Nevoile elevilor din Craiova sunt diferite de cele ale elevilor din rural. Ne propunem organizarea în parteneriat cu ONG uri cu experiență în domeniu a unor programe de vizite în ferme, în cadrul cărora elevii să cunoască procesul prin care alimentele ajung din fermă în farfurie.

Cel mai multe școli craiovene sunt aglomerate iar spațiile sunt insuficiente. Acest impediment le împiedică să organizeze programe de tip școală după școală (after school). Acolo unde există această posibilitate, autoritățile locale trebuie să sprijine școlile pentru organizarea unor astfel de programe iar acolo unde există limitări ele trebuie combătute.

Craiova are doar 9 creșe cu o capacitate de 460 de locuri în condițiile în care în orașul nostru se nasc aproximativ 2500 de copii pe an. Capacitatea acestora a fost crescută în anul 2022 de la 340 prin înființarea de noi grupe în spațiile existente. Un calcul simplu ne arată că aproape 80% dintre copiii născuți în Craiova nu au loc în creșe. Acest lucru pune presiune pe familii și descurajează integrarea în muncă a părinților care în loc să beneficieze de un serviciu public rămân acasă să suplinească lipsa de interes a autorităților locale.

Grădinițele Craiovei de asemenea sunt supraaglomerate. Numărul de copii din grupe precum și numărul ridicat de grupe în spații restrânse îngreunează sarcina educatorilor de a acorda atenția necesară fiecăruia dintre copii.

Propunem construirea de noi creșe și grădinițe în toate cartierele Craiovei.

Un număr mic de școli din Craiova au încheiat colaborări cu companii din industrie pentru derularea programelor de învățământ dual prin parteneriate între licee și companiile din zona noastră. Numărul acestor școli trebuie să crească fiind un pilon important în dobândirea unei meserii, eventual a unui loc de muncă și pentru a depăși granițele învățării teoretice.

Autoritățile locale trebuie să susțină școlile pentru dezvoltarea învățământului dual.

Deși în ultimii ani au fost făcute investiții în sistemul de sănătate, în special în clădirile existente ale celor trei spitale aflate în subordinea Primăriei, pentru a putea vorbi de servicii de sănătate la standarde ridicate, administrația locală trebuie să facă mult mai mult decât atât. Vom prioritiza proiecte și demersuri care să ridice valoarea serviciilor de sănătate oferite craiovenilor la standarde europene:

  • Spitalul de Pediatrie trebuie să devină realitate. Există un studiul de fezabilitate aprobat de consiliul Local în 2022 care estimează costurile la 478.512.717,23 lei. Sursele de finanțare menționate de autorități sunt destul de vagi (fonduri proprii, credite bancare, alocatii de la bugetul de stat/local, credite externe garantate sau contracte de stat, fonduri externe nerambursabile) ceea ce de obicei înseamnă că n-au o idee clară de unde vor să ia banii. Pentru acest proiect avem la dispoziție fonduri europene prin Programul Operațional Sănătate. Propunem derularea investiției în colaborare cu Asociația Dăruiește Viață, sigura entitate din România care a reușit construirea unui spital de la zero în ultimii 34 de ani și care dispune de experiența necesară derulării unui astfel de proiect;
  • Centre de îngrijiri paliative și echipe de îngrijire la domiciliu;
  • Prioritizarea investițiilor în aparatură și dotări în funcție de nevoile reale ale pacienților și nu în funcție de simpatia pentru un manager sau altul;
  • Dotarea corespunzătoare a centrelor de permanență existente și deschiderea unor centre noi, astfel încât în fiecare cartier să avem un centru de permanență. Aceste centre pot prelua o parte din încărcarea serviciului de urgență dacă dotarea le permite să facă investigații medicale de bază;
  • Organizarea examenelor de ocupare a tuturor posturilor din spitale printr-un proces transparent, deschis la care să asiste societatea civilă;
  • Stabilirea de obiective măsurabile pentru managerii de spitale;
  • Existența unui asistent social în serviciile de urgență pentru preluarea persoanelor vulnerabile. În prezent cadrele medicale alocă foarte mult timp acestor persoane pentru oferirea de servicii din afara sferei medicale;
  • Dotarea cabinetelor medicale din școli și implicarea cadrelor medicale din aceste cabinete în procesul de educație prin sustinerea diverse cursuri cum ar fi de prim ajutor, de ingrijire;
  • Lucrări de reparații pentru clădirile fostelor dispensare/policlinici de cartier în care funcționează cabinete medicale (spații concesionate/închiriate de medicii de familie cf. HG884/2004). Există astăzi în Craiova cabinete de medicină de familie care funcționează în spații improprii activităților medicale.


Craiova are un plan de mobilitate urbană. El a servit doar ca premiză pentru a bifa birocratic o condiție pentru accesarea fondurilor europene. Din nefericire el nu a fost implementat și cel mai probabil trebuie actualizat și respectat.

Traficul urban a crescut vizibil în ultimii ani iar acest lucru este resimțit de toți craiovenii. Rezolvarea sau mai bine zis ameliorarea problemei traficului nu se poate realiza peste noapte. Este un proces lent care trebuie început imediat și pentru care nu există soluții miraculoase cu atât mai puțin într-un oraș cu străzi înguste cum este Craiova.

Pe termen scurt este esențial ca traficul să nu se amplifice iar în acest sens regulile de urbanism trebuie actualizate astfel încât să nu mai permită construirea de clădiri rezidențiale foarte mari în zonele foarte aglomerate și să asigure dezvoltarea de servicii publice în cartiere pentru a reduce deplasările.

Tot pe termen scurt pe baza unui studiu de trafic se pot institui sensuri unice care să fluidizeze traficul în zonele care astăzi sunt aproape blocate la ore de vârf.

Autovehiculele de transport marfă pentru aprovizionare și utilitarele ce asigură servicii publice își vor desfășura activitatea în afara orelor cu trafic intens.

Pe termen mediu, Craiova trebuie să dispună de parcări de tip Park&Ride conectate la rețeaua de transport în comun și transport școlar la intrările în oraș.

Încurajarea transportului în comun este principalul pilon pentru reducerea numărului de autovehicule aflate în trafic și implicit al timpului petrecut în trafic. Pentru a convinge craiovenii să folosească transportul în comun sunt necesare:

  • reorganizarea/suplimentarea traseelor astfel încât orice rută să poată fi străbătută în maxim 30 de minute. Traseele de transport în comun sunt aceleași de peste 30 de ani. Este necesară o reconfigurare a acestora în funcție nevoile actuale ale craiovenilor; De exemplu, Craiova nu are o rută de transport directă de la Gară până la Aeroport;
  • suplimentarea numărului de autobuze/tramvaie pentru a reduce timpul de așteptare, în special la orele cu trafic intens;
  • introducerea treptată a benzilor dedicate transportului în comun și transportului școlar, în special pe bulevardele cu 6 benzi sau cu două-trei benzi de sens unic;
  • un sistem de informare a călătorilor în stații precum și promovarea utilizării aplicației “Craiova Transport”;
  • mijloace de transport curate, nepoluante și care oferă siguranță și condiții decente de transport;
  • accesibilizarea stațiilor și mijloacelor de transport în comun pentru persoanele cu dizabilități;
  • supravegherea video în interiorul mijloacelor de transport în comun;
  • campanii de comunicare, promovare și informare continuă a craiovenilor despre avantajele transportului în comun;
  • reduceri de preț și facilități fiscale pentru firmele care subvenționează abonamentele angajaților cu condiția ca angajații să folosească în mod activ transportul în comun către locul de muncă;
  • gratuitate pentru elevi, studenți și profesori;
  • Implementarea programului Vinerea Verde. Transport în comun gratuit pentru toți locuitorii în fiecare zi de vineri poate reduce numărul de autovehicule din trafic iar o experiență pozitivă a călătorilor care de obicei folosesc autoturismul ar putea să-i atragă către transportul în comun;
  • Transportul școlar a fost introdus ca proiect pilot în Craiova. În unele cazuri s-a dovedit a fi un succes și trebuie extins pentru toate școlile.

  • Îmbunătățirea și extinderea pistelor de biciclete la standarde europene. Craiova în acest moment nu are piste de biciclete ci doar linii desenate cu vopsea pe trotuare punând în pericol atât pietonii cât și bicicliștii.

     Asa nu
     Asa da
  • Crearea de centre de bike-sharing.
  • Adăugarea de rastele sau centre de bike-sharing în apropierea stațiilor de transport în comun, în special la intrarea în oraș.
  • Parcări pentru biciclete în cartiere
  • Se vor propune proiecte pilot pentru benzi cu viteză redusă comune pentru transport în comun, transport școlar și bicicliști. Dacă măsura se dovedește eficientă, ea se va extinde.

  • Trotuarele trebuie redate pietonilor. În prezent, multe dintre străzile reabilitate au redus dimensiunea trotuarului (vezi cazul H. Coandă) sub standardele impuse de lege. Trotuarele înguste pun în pericol siguranța pietonilor;
  • Parcarea mașinilor pe trotuare trebuie să înceteze. Acolo unde spațiul permite se pot amenaja locuri de parcare. Unde spațiul nu permite acest lucru, prioritate vor avea pietonii;
  • Se va încerca extinderea treptată a zonei pietonale din centrul Craiovei. Se vor avea în vedere străzile A.I Cuza – Popa Șapcă de la Universitate până la Liceul Carol I, strada Ion Maiorescu, strada Madona Dudu, strada Felix Aderca;
  • Pistele de biciclete vor fi bine delimitate de spațiul rezervat pietonilor;
  • Indicatoarele de circulație amplasate pe trotuare vor fi înălțate astfel încât să nu mai reprezinte un pericol pentru pietoni. În prezent foarte multe indicatoare confecționate din tablă cu margini ascuțite sunt amplasate prea jos reprezentând un real pericol pentru pietoni;
  • Trotuarele vor fi adaptate pentru a facilita deplasarea persoanelor cu dizabilități aflate în scaun rulant precum și a cărucioarelor de copii.

Aproape toate cartierele Craiovei se confruntă cu lipsa locurilor de parcare. Craiovenii preferă mașina personală în detrimentul mijloacelor de transport în comun iar asta trebuie să se schimbe. Odată cu îmbunătățirea, extinderea și favorizarea transportului în comun, nevoia de a deține mai multe autoturisme per familie va scădea.

Pe termen lung ne dorim un oraș în care să redăm spațiul cetățenilor în detrimentul mașinilor. 6 metri pătrați de spațiu verde sunt mult mai utili pentru comunitate decât 6 metri pătrați ocupați de un autoturism.

Totuși, nu trebuie să neglijăm faptul că schimbarea mentalității în sensul renunțării la mașina personală este un proces de durată și el se va produce treptat. Până la atingerea acestui deziderat, problema parcărilor rămâne iar administrația locală trebuie să vină cu soluții.

Astfel, se vor identifica în zonele cele mai problematice terenuri pe care se pot construi parcări supraterane sau subterane. Fiecare cartier are nevoie de cel puțin o astfel de parcare. Cele subterane prezintă avantajul de a putea amenaja spațiul exterior în acord cu nevoile zonei. Totuși, în unele zone construirea unor astfel de parcări necesită relocarea rețelelor de utilități ceea ce ar putea face proiectul foarte scump sau chiar nefezabil.

Ele vor fi concepute pentru a deservi o zonă mai mare, iar prin politica de taxare se va încerca favorizarea celor care nu folosesc autoturismul în mod frecvent eliberând locurile de parcare din imediata apropiere a locuințelor.

Locurile de parcare disponibile în prezent trebuie inventariate și delimitate corect. În același timp parcarea neregulamentară trebuie sancționată în mod obiectiv.

Prin parteneriate public-private se poate ajunge la un acord cu centrele comerciale din cartiere ce dispun de parcări mari astfel încât parcarea să poată fi folosită în afara programului de către rezidenți.

Rezidenții care locuiesc la casă și dispun de curte vor putea fi scutiți de taxa de parcare dacă își asumă că vor parca în curte sub rezerva sancționării acestora dacă parchează mașina pe spațiul public din proximitatea locuinței.

Craiova nu are voie să mai rateze programe precum Rabla Local, un program guvernamental prin care proprietarii de autoturisme vechi puteau primi 3000 de lei pentru a renunța la mașină fără a fi nevoiți să achiziționeze alta. Din cei 3000 de lei, 600 de lei trebuiau plătiți de Primărie și 2400 de lei de către Guvern. Craiova a aplicat pentru 200 de mașini și n-au fost aprobate nici acelea pentru vicii legate de depunerea dosarului. Celelalte mari orașe au aplicat pentru 5000 de mașini și au avut succes. Acest program putea elibera foarte multe locuri de parcare cu numai 600 de lei per loc de parcare. Ca o comparație, un loc de parcare într-o construcție subterană depășește 10 mii de euro.

  • taxare diferențiată a parcării pentru descurajarea deținerii a mai mult de două autoturisme per locuință;
  • introducerea zonelor de tarifare diferențiată a parcărilor din zona centrală și pericentrală;
  • Regândirea tarifelor pentru parcarea subterană din zona Teatrului Național. În prezent parcarea subterană este foarte puțin folosită raportat la capacitatea ei. Astfel prin modificarea politicii de taxare ea poate deveni atractivă pentru cei care parchează pentru mai multe ore în intervalul 9-17. Astfel, locurile de parcare din exterior vor rămâne disponibile pentru cei care staționează pe termen scurt în zona instituțiilor publice.

Traficul reprezintă una din sursele importante de poluare a aerului în Municipiul Craiova. Modul în care ne deplasăm în Craiova trebuie să se schimbe în favoarea transportului public și a transportului alternativ. Este un proces de durată ce poate fi realizat numai cu implicarea fiecăruia dintre noi. Pentru a asigura premizele unei astfel de schimbări, propunem ca administrația locală să implementeze următoarele măsuri:

  • Creșterea atractivității transportului public ;
  • Încurajarea transportului alternativ ;
  • Instalarea de stații de încărcare pentru mașini electrice în cât mai multe locații, atât în zone rezidențiale cât și în zone de interes public;
  • Achiziția de senzori pentru monitorizare în timp real a calității aerului;
  • Plantarea de arbori pe toate bulevardele/străzile unde acest lucru este posibil. Craiova este departe de a asigura suprafața de spațiu verde prevăzută de legislația de urbanism iar acest lucru trebuie să se schimbe;
  • Prioritizarea întocmirii Registrului Spațiile verzi. Lipsa acestui registru a condus la autorizarea construirii pe spații verzi. Numai 15% din suprafața Craiovei este verde spre deosebire de marile orașe europene care sunt acoperite cu spații verzi, în medie, în procent de 40%;

Modul de colectare, stocare și procesare a deșeurilor influențează atât solul, apa cât și aerul pe care îl respirăm. Propunem:

  • Suplimentarea capacităților de colectare prin construirea de insule ecologice digitalizate. Insulele ecologice digitalizate sunt sisteme moderne, amplasate la nivelul comunităților, care au scopul de a eficientiza colectarea selectivă a deșeurilor. Aceste sisteme pot fi dotate cu componente inteligente: acces cu cartelă, senzori de umplere, integrarea în sistemul „smart city” etc. Programul Național de Redresare și Reziliență pune la dispoziția edililor posibilitatea de a accesa fonduri pentru implementarea de astfel de insule. Raportat de numărul de locuitori ai municipiului Craiova, administrația locală poate suplimenta / digitaliza până la 300 de astfel de insule ecologice. Deșeurile colectate selectiv pot fi valorificate pentru a scădea tariful plătit de populație pentru colectarea gunoiului;
  • Implementarea programului de colectare selectivă în școli, prin încheierea de parteneriate cu ONG-uri cu experiență în acest domeniu. Conștientizarea efectelor benefice ale colectării selective în rândul elevilor este un process care trebuie derulat constant în școli și licee prin programe care trebuie să implice atât autoritățile locale cât și societatea civilă. În perioada 2021-2022 în județele Călărași, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Ilfov și Vâlcea s-a desfășurat proiectul Azi pentru Mâine în Școală , proiect care a avut ca scop creșterea nivelului de înțelegere a conceptului de colectare selectivă a deșeurilor și reciclarea acestora. În județul Dolj, (doar) 10 școli au participat la program.

    Gazele emanate de depozitul de deșeuri de la Mofleni cauzează oamenilor din zonă grave probleme de sănătate și disconfort olfactiv. În zilele de vară sau când bate vântul puternic, mirosul poate fi resimțit până în centrul orașului.

    Oamenii au făcut nenumărate sesizări la Garda de Mediu iar în unele cazuri chiar s-au aplicat sancțiuni. Totuși problema persistă de mulți ani.

    Amplasamentul acestui depozit este foarte aproape de zonele locuite contrar normelor în vigoare care prevăd o distanță de minim 1 km. În prezent există locuințe la 100m de acest depozit. Depozitul a fost construit chiar pe malul Jiului crescând foarte mult riscul de poluare a apei cu reziduuri periculoase.

    Oricine are curiozitatea să se uite pe hartă în zona depozitului își dă seama că alegerea acestui amplasament a fost o decizie iresponsabilă, cinică și care pe termen lung are efecte grave asupra locuitorilor Craiovei.

    Celulele 1-5 ale depozitului de la Mofleni trebuiau închise de mai bine de 10 ani. Legea prevede constituirea unui depozit bancar care să acumuleze în timp sumele necesare închiderii celulelor. Acest lucru trebuie raportat către APM și GdM iar acestea pot sancționa operatorul depozitului dacă nu-și îndeplinește obligațiile. Sumele n-au fost depuse la timp, banii necesari închiderii nu există, motiv pentru care toate cele 5 celule au rămas deschise.

    Legea dă voie administrației locale să aloce banii care lipsesc iar astfel să închidă celulele iar ulterior se poate îndrepta împotriva operatorului depozitului pentru recuperarea sumelor.

Deschiderea unui alt depozit în afara Craiovei trebuie să fie prioritatea oricărei administrații locale. Totuși, acest proces nu se poate face pe termen scurt și necesită cooperarea mai multor autorități și surse de finanțare pentru derularea investiției. Craiova trebuie să înceapă demersurile cât mai curând. Nu putem aștepta 40 de ani până la epuizarea depozitului existent. Craiovenii au dreptul la sănătate iar depozitul este o amenințare din ce în ce mai mare la adresa sănătății noastre.

Este obligatoriu ca administrația locală să amplaseze senzori de monitorizare în timp real calitatea aerului în zona depozitului, independent de măsurătorile puse la dispoziție de către operatorul depozitului.

După mai bine de 15 ani de la întocmirea Planului Urbanistic General anterior, la Craiova este în lucru un nou Plan Urbanistic General (PUG), realizat în sistem GIS lucru ce va permite persoanelor implicate – proprietari, autorități și proiectanți o utilizare mai ușoară a acestei unelte. Prioritatea numărul unu va fi accelerarea procedurii de avizare și adoptare a PUG-ului după rezolvarea miilor de observații făcute în cadrul dezbaterilor publice avute, observații care în mod obligatoriu trebuie să se regăsească în documentul final. Problema spațiilor verzi care în propunerea supusă dezbaterii publice în august 2023 nu îndeplinește norma legală de 26 mp/cap de locuitor va trebui rezolvată înainte de etapa avizării. Este necesară punerea în acord a regulamentelor zonelor protejate, a regulamentului de parcări cu prevederile P.U.G. și a Regulamentului Local de Urbanism aferent.

Serviciul Disciplina în Construcții și Afișaj Stradal din cadrul Poliției Locale va opera o aplicație on-line care va afișa documentațiile de urbanism autorizate (certificate de urbanism, autorizații de construire, anunțuri de incepere lucrari) și care va avea si o zonă de sesizari unde pot fi automat transmise din partea cetățenilor eventualele probleme/abateri.

Ne propunem accelerarea cadastrării domeniului public al Municipiului Craiova; la ora actuală Craiova este o pată neagră pe hartă. Doar câteva dintre arterele principale sunt cadastrate iar pentru realizarea unui management corespunzător al suprafețelor din domeniul public, acest lucru trebuie finalizat cât mai repede.

Identificarea suprafețelor de teren trecute în mod abuziv din zone de spații verzi în zone cu alte destinatii și anularea documentațiilor de urbanism adoptate prin eludarea legii este o prioritate. Craiova a pierdut în ultimii douăzeci de ani circa 237 ha adică 38% din subzona parcuri existentă în PUG 2000 iar propunerile de extindere a acestor zone in PUG 2023/2024 sunt în zone marginale ceea ce nu este o practică corectă din punct de vedere al calității aerului, deci vor trebui identificate suprafețe în alte zone funcționale în care să fie înființate plantații de arbori. Finalizarea Registrului spațiilor verzi este absolut necesară.

Ne propunem adoptarea prin Hotărâre de Consiliu Local a duratelor de valabilitate pentru documentațiile de urbanism emise în anii trecuți fără durată de valabilitate. Exista un număr important de documentații tip PUZ (Plan Urbanistic Zonal) care au fost adoptate fără durată de valabilitate deși legea prevede expres că acestea trebuie sa aibă o durata de valabilitate ce nu poate depăși pe cea a PUG și anume 10 ani. Astfel, nu ne vom trezi cu proiecte autorizate acum mai bine de 10-15 ani pe baza unor parametri urbanistici expirați care nu mai corespund nevoilor actuale ale orașului.

Transparentizarea deciziilor Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism prin deschiderea accesului public la ședințele acesteia (fizic sau online) și la documentele puse în discuție. Se vor demara documentații de urbanism de tip PUZ pentru zona istorică protejată și zonele adiacente acesteia, cu caracter de locuire individuala, zone în care se găsește un număr mare de imobile cu valoare arhitecturală care nu au fost înscrise în lista de monumente istorice. Documentațiile elaborate vor stabili clar parametrii urbanistici maximali ai parcelelor pentru eliminarea fenomenelor de blocuri între case.

Regulamentul Local de Urbanism trebuie modificat pentru a permite autorităților locale să condiționeze construirea proiectelor rezidențiale ample de construirea și donarea către municipalitate a spațiilor de servicii publice necesare zonei cum ar fi: școli, grădinițe, piețe, spații comerciale, locuri de joacă pentru copii, parcări suficiente, etc.

În prezent, persoanele aflate în situații de vulnerabilitate din cauza vârstei, dizabilității sau situației materiale primesc o prestație socială, un ajutor în bani care nu acoperă nici pe departe nevoile cu care se confruntă și care nu le rezolvă nici pe departe problemele.

În contextul îmbătrânirii populației și al creșterii numărului de persoane cu dizabilități este absolut necesară implicarea autorității locale, prin Serviciul de asistență socială, în crearea și dezvoltarea de servicii în comunitate, adaptate nevoilor specifice ale acestor persoane.

Pentru copiii cu dizabilități este necesară accesibilizarea reală a spațiilor publice, inclusiv a școlilor, grădinițelor și locurilor de joacă. În paralel, este necesară extinderea centrelor de recuperare, cu terapii specifice vârstei și tipului de dizabilitate precum și înființarea unor noi centre. În prezent, costurile aferente unor asemenea terapii oferite de furnizorii privați sunt prohibitive pentru marea majoritate a familiilor, iar serviciile oferite la nivelul municipiului au un număr limitat de beneficiari.

Pentru tinerii și adulții cu dizabilități aflați în grija familiilor sunt necesare centre de zi deservite de personal specializat, cu terapii ocupaționale/de recuperare. De asemenea, în contextul dezinstituționalizării persoanelor cu dizabilități din centrele rezidențiale, serviciile trebuie să includă locuințe protejate arondate unor centre de zi.

Conform datelor oferite de Institutul Național de Statistică, începând cu anul 2000, populația vârstnică a întrecut numeric populația tânără, iar la 1 ianuarie 2017 ponderea populației de 65 ani şi peste era mai mare decât ponderea populaţiei de 0-14 ani (17,8% faţă de 15,6%), situaţie care explică identificarea persoanelor vârstnice ca unul din principalele grupuri vulnerabile.

Este necesară creșterea numărului beneficiarilor de servicii de îngrijire la domiciliu, având în vedere faptul că, la nivelul anului 2023 în Craiova numai 139 de vârstnici au beneficiat de aceste servicii.

La nivel național, s-a constatat o creștere a numărului de cazuri sociale din spitale; după efectuarea de tratamante/intervenții medicale aceste persoane nu pot fi, de multe ori, externate (vârstnici singuri, persoane cu dizabilități, copii proveniți din medii defavorizate etc). Dacă pentru copii există centre de primire în situații de urgență, acest lucru nu este valabil și pentru adulți, iar identificarea și luarea unei măsuri adecvate de protecție necesită timp.

De aceea este necesară colaborarea serviciilor de asistență socială cu unitățile medicale din oraș, în vederea identificării celor mai bune soluții pentru persoanele cu dizabilități, afecțiuni cronice sau boli aflate în stadiu terminal lipsite de sprijin familial. Înființarea unui centru de criză, în parteneriat cu DGASPC, poate fi o soluție pentru persoanele din grupuri vulnerabile, până la luarea unei măsuri de protecție potrivită nevoilor beneficiarului.

La nivelul municipiului trebuie dezvoltate servicii de îngrijire paliativă, fie la domiciliu, fie în centre, prin dezvoltarea de parteneriate cu societatea civilă și prin accesarea de fonduri europene. Pentru persoanele care suferă de boli grave aflate în stadiu terminal, îngrijirea acordată de familie nu poate suplini asistența de specialitate.

Locuințele sociale de care dispune Municipiul Craiova fie sunt repartizate discreționar, lipsit de transparență, fie nu sunt suficiente. Altfel nu se explică situația unor familii care își cresc copiii de mulți ani în spații improvizate, improprii locuirii în mai multe zone ale orașului. Creșterea numărului de locuințe sociale și transparentizarea completă a procesului de atribuire sunt măsuri care ar face diferența pentru aceste familii.

Ne vom asigura că administrația locală va accesa fondurile oferite prin programul european Garanția pentru copii, program al Uniunii Europene menit să asigure acces la educație timpurie, cel puțin o masă caldă pe zi, susținere în activitățile educaționale, acces la sănătate și condiții de locuire decente pentru copiii în situații vulnerabile. Programul este finanțat din fonduri alocate prin Mecanismul de Redresare și Reziliență și prin Fondul Social European și se desfășoară în perioada 2022-2030.

Craiova deține infrastructură pentru practicarea sportului de performanță. Ceea ce lipsește este infrastructura prin care să încurajăm practicarea sportului de masă. Ne dorim să facem din Craiova un oraș în care activitatea fizică este în centrul atenției. Avem foarte mulți suporteri ai echipelor sportive, dar prea puțini cetățeni care practică sportul ca mod de viață. Prioritatea noastră este crearea unui mediu propice pentru ca toți locuitorii, indiferent de vârstă, să se implice în diverse activități sportive.

Rolul administrației locale este să încurajeze practicarea sportului în rândul tuturor cetățenilor și nu acela de a subvenționa sau de a finanța direct sau indirect cluburile sportive private de performanță sau de a închiria baze sportive la prețuri preferențiale.

Primăria se poate implica direct în stimularea sportului, astfel:
  • deschiderea curțile școlilor pentru craioveni în afara orelor de curs și reabilitarea acestora acolo unde este nevoie. Școlile dispun de terenuri de sport iar dată fiind amplasarea lor în toate cartierele ar favoriza imediat practicarea sportului în rândul cetățenilor;
  • amenajarea terenurilor de sport în zonele rezidențiale. În ultimii ani Primăria a achiziționat terenuri ce ar putea fi folosite în acest scop;
  • Susținere financiară pentru organizarea competițiilor sportive școlare;
  • Abonamente Water Park subvenționate pentru copii în funcție de veniturile familiei;
  • Organizarea de evenimente și târguri sportive în colaborare cu cluburi și ONG-uri, pentru a promova sportul și pentru a informa tineretul despre opțiunile disponibile pentru practicarea sportului în orașul nostru;
  • Susținerea practicării sportului pentru copiii din medii defavorizate, pentru a le oferi șanse egale de a se implica și de a se dezvolta prin intermediul sportului.

Municipalitatea trebuie să sprijine și să întărească autonomia instituțiilor de cultură din Craiova.

Din păcate, politizarea poate ajunge chiar să compromită actul cultural, așa cum s-a văzut în iarnă, când Filarmonica a fost la un pas distanță de a deveni orchestră simfonică, prin desființarea Coralei Academice.

Managementul profesionist, depolitizarea ocupării funcțiilor de conducere, însoțite de o comunicare adecvată, vor ajuta instituțiile de cultură să-și păstreze locul cuvenit în comunitate.

În ultimii ani s-au organizat din ce în ce mai multe evenimente culturale, chiar și în cartierele orașului, iar acest lucru trebuie continuat și îmbunătățit. Contractarea unor consultanți privați din domeniul managementului cultural care să ajute la promovarea și derularea activității culturale poate reprezenta o soluție viabilă.

Patrimoniul construit este cel mai de preț diferențiator cu care Craiova se poate remarca la nivel național și internațional. Orașul nostru are cele mai multe case boierești după București, multe dintre ele înscrise pe lista monumentelor istorice. Din nefericire unele dintre ele sunt lăsate în paragină mai mult sau mai puțin intenționat pentru satisfacerea unor interese imobiliare. În această situație se regăsesc inclusiv imobile aflate în proprietatea Primăriei Craiova.

Strategia de promovare turistică a Craiovei trebuie să graviteze în jurul acestui uriaș potențial al orașului.

Propunem crearea în cadrul primăriei a unui departament însărcinat cu păstrarea, restaurarea si punerea in valoarea a patrimoniului construit actual – circa 1000 de case boierești. Acesta va avea ca principală sarcină inventarierea clădirilor, documentarea propunerilor de clasare ca monument istoric, facilitarea întocmirii de documentații de restaurare și identificarea oportunităților de finanțare a lucrărilor incluzând aici și un aport anual de la bugetul local. Vor fi prioritizate clădirile în risc de prăbușire sau în stadiu avansat de degradare.

Departamentul va funcționa în permanentă consultare cu organizații profesionale relevante din domeniu precum Ordinul Arhitecților din România și Uniunea Arhitecților din România .

Parcul Nicolae Romanescu – alături de casele boierești este cel mai important obiectiv turistic-monument istoric din Craiova. Propunem înființarea unui organism avizator format din specialiști și reprezentanți ai societății civile care să se pronunțe pe deciziile administrative ce privesc Parcul Nicolae Romanescu, organism pro-bono ce va aviza bugetul de venituri și cheltuieli, planurile de investitii, lista de manifestări propuse a avea loc, orice alte acte privitoare la monument.

Creșterea suprafețelor de spațiu verde, întreținerea și amenajarea acestora va reprezenta o prioritate pentru noi.

Locurile de joacă din toate cartierele vor fi întreținute (nu doar pe hârtie cum se întâmplă în prezent) și vor fi supravegheate video. De asemenea echipamentele vor trebui să fie adaptate și pentru nevoile persoanelor cu dizabilități.

Administrația actuală a orașului este una cu circuit închis. Cetățenii au acces la ședințele de Consiliu Local în limita locurilor disponibile în sală. În acest sens a fost aleasă o sală mică, neîncăpătoare. Dreptul la cuvânt îl poți avea numai dacă primești invitație de la primar. Nici măcar parlamentarii, care conform Codului Administrativ au dreptul să ia cuvântul în ședințe, nu au putut să-și exercite acest drept. Ba mai mult, în mod nelegal, solicitările parlamentarilor de a lua cuvântul au fost supuse la vot iar majoritatea aflată la putere a refuzat sistematic acest lucru.

De ceva timp, ședințele de Consiliu Local s-au mutat în mediul online ca să nu mai deranjeze nimeni liniștea aleșilor.

Consultarea cetățenilor, în puținele situații în care a avut loc, a fost un simulacru. Aleșii noștri au considerat că știu mai bine și n-au nevoie de opiniile craiovenilor.

Transparența și consultarea societății civile și a craiovenilor este obligatorie pentru noi.

Președinții de asociații de proprietari au fost tratați ca simpli executanți de ordine primite din partea primăriei și nu ca parteneri. Ei sunt cei care cunosc foarte bine nevoile comunităților pe care le reprezintă motiv pentru care consultarea lor este esențială.

Primăria Craiova nu a publicat până în acest moment un registru al tuturor proprietăților deținute, nici cine le utilizează, nici prevederile contractuale, nici data expirării contractelor. Acest lucru trebuie să se schimbe.

Documentele publicate de Primărie sunt de cele mai multe ori fișiere scanate ce nu pot fi procesate automat. Ne propunem publicarea documentelor (studii, hotărâri de CL, inclusiv documentația care a stat la baza aprobării lor) în format deschis.

Contractele încheiate de Primărie trebuie publicate pe site-ul instituției așa cum se întâmplă în alte orașe.

Craiova pierde sistematic oportunități de finanțare europeană. Am ratat ocazia de a finanța: construirea de creșe, programul Rabla Local, amplasarea de stații de încărcare pentru autoturismele electrice, construirea de piste de biciclete. În același timp Primăria Craiova se concentrează pe finanțări de la bugetul de stat sau credite bancare.

Echipa care gestionează proiectele cu finanțare europeană trebuie profesionalizată și întărită astfel încât Craiova să beneficieze de toate oportunitățile de finanțare pe care UE ni le oferă.

Animalele comunitare nu pică din cer pe străzi sau pe domeniul public.

Se află acolo din două cauze: neglijență și abandon.

De animalele abandonate se ocupă în prezent câteva ONG-uri și mulți craioveni care salvează, îngrijesc, găzduiesc provizoriu, găsesc adoptatori, cu mari eforturi, personale și financiare.

Craiova are nevoie de adăposturi care să fie mai mult decât o anticameră a morții pentru câinii comunitari. Pe lângă responsabilizarea populației prin programe de informare și sterilizare gratuită, avem nevoie de adăposturi care să ofere inclusiv servicii veterinare de urgență, precum și promovarea adopției.

O protecție a animalelor eficientă presupune în primul rând colaborarea cu persoanele care au experiență în salvarea lor.

De aceea, propunem:

1. Concesionarea serviciului de protecție a animalelor către asociații de profil în vederea administrării adăpostului de la Breasta, așa cum prevede legislația în vigoare.

Rolul unui adăpost este acela de a îngriji animalele comunitare/abandonate și de a facilita adopția, inclusiv adopția la distanță, și NU de a le omorî. Este necesară prelungirea termenului în care animalele pot fi adoptate și organizarea de târguri de adopții. Este de asemenea necesară colaborarea cu ONG-uri și cabinete veterinare, pentru a asigura tratament și îngrijire corespunzătoare animalelor din adăpost.
Eutanasierea trebuie permisă numai în cazul animalelor foarte agresive sau bolnave în stadiu terminal.

2. Finanțarea programelor de sterilizare pentru câini și pisici în colaborare cu cabinetele veterinare.

3. O politică mai strictă de amenzi pentru cei care abandonează animale/nu le sterilizează.
Program REPER pentru Craiova